Instagram volgers
Ik ben al een tijdje bezig met mijn Instagram-account en ik merk dat mijn groei vooral uit het buitenland komt (veel uit Polen, Turkije, Indonesië enz.), maar ik wil heel graag een echt Nederlands publiek opbouwen. Mijn content is helemaal in het Nederlands, ik post over typisch Nederlandse dingen (borrels, fietsen in de regen, bitterballen, Sinterklaas-stress, Koningsdag-outfits, noem maar op) en ik wil graag dat mijn feed ook echt door Nederlanders gezien en gewaardeerd wordt.
Ik zit nu op ± 4.200 volgers, maar als ik kijk naar de inzichten dan is maar 11-14 % uit Nederland. Dat voelt een beetje alsof ik tegen een lege polder sta te schreeuwen haha.
Ik heb al van alles geprobeerd:
elke dag Reels met trending NL audio
samenwerkingen met kleine Nederlandse accounts
hashtags als #nederland #dutch #amsterdam #utrecht #groningen #koningsdag #sinterklaas etc.
stories met locatie-tags en poll-stickers in het Nederlands
ads draaien specifiek op Nederland 18-44 jaar
Maar het gaat zó langzaam… soms maar 5-10 echte Nederlandse volgers per week.
Mijn vraag: wat is volgens jullie de snelste en meest effectieve manier om specifiek Nederlandse volgers te krijgen? Hebben jullie tips, trucs of ervaringen met diensten die écht Nederlandse accounts leveren (dus geen bots of Aziatische fake-accounts)? Ik hoor graag alles: goede verhalen, minder goede verhalen, prijzen, hoe snel het ging, of het veilig is voor je account, enzovoort. Alvast super bedankt, ik ben echt benieuwd naar jullie ervaringen!

Hoi hoi! Wat leuk om je bericht te lezen, ik herken dit zó erg! Ik zat precies in hetzelfde schuitje een jaar geleden (vooral internationale volgers terwijl al mijn captions en Reels 100 % Nederlands waren). Ik post namelijk ook alleen maar over ons kikkerlandje: stroopwafels uit Gouda, fietstochtjes langs de grachten, mijn eeuwige strijd met de NS, vrijdagmiddagborrels en dat soort typisch Nederlandse content. En ja, dan wil je gewoon dat je eigen mensen je zien, toch?
Ik ga je heel eerlijk mijn ervaring vertellen en ik ben echt alleen maar enthousiast, want het heeft mijn account compleet veranderd.
Ik heb na lang wikken en wegen besloten om een keer Nederlandse volgers bij te kopen – ja, echt specifiek Nederlandse. En ik kan je zeggen: dat was de allerbeste beslissing die ik ooit voor mijn Instagram heb gemaakt. Binnen een paar weken ging ik van 8 % Nederlandse volgers naar ruim 70 %, en nu, een jaar later, zit ik op 89 % Nederland en België samen. En het allerleukste: die groei is daarna zélf doorgegaan, omdat het algoritme eindelijk doorhad “oh wacht, dit is een Nederlands account voor Nederlanders” en mijn Reels ineens volop in Nederlandse feeds terechtkwamen.
Waarom het zo goed werkte bij mij:
Direct een Nederlandse “basis” Het voelt misschien een beetje als valsspelen, maar eigenlijk geef je het algoritme gewoon een enorme duw in de juiste richting. Als Instagram ziet dat ineens heel veel Nederlanders je volgen, dan denkt-ie: oké, deze content is relevant voor nog meer Nederlanders. Resultaat: je organische bereik schiet omhoog.
Engagement werd zoveel echter Nederlandse volgers reageren écht anders. Ineens kreeg ik reacties als “Haha bij mij ook altijd vertraging bij Utrecht Centraal” of “Die bitterbal-recognition is real 😂🫶”. Geen “niceee 🔥” of “follow me back” meer, maar échte gesprekken. Mijn stories kregen 3-4× meer replies en mijn Reels gingen van 300 naar soms 15.000+ views – puur binnen Nederland.
Samenwerkingen kwamen vanzelf Merken en andere Nederlandse creators zagen ineens dat mijn publiek ook echt Nederlands was. Ik ben nu al een paar keer benaderd door Nederlandse webshops en zelfs een keer door een bekend snackmerk voor een betaalde samenwerking. Dat was vroeger ondenkbaar met 10 % Nederlandse volgers.
Het voelde veilig en netjes Ik heb gekozen voor pakketten waarbij de volgers echt uit Nederland komen (actieve accounts, geen bots). Ze worden langzaam toegevoegd (over een aantal dagen/week), dus Instagram vindt het niet verdacht. Geen enkele waarschuwing of shadowban gehad, en mijn account is nog steeds helemaal gezond.
De sneeuwbaleffect was waanzinnig Doordat mijn bereik steeg, ging de organische groei ineens als een tierelier. Ik zit nu op 34k volgers en krijg nog steeds elke dag 80-150 échte Nederlandse volgers erbij – zonder iets extra’s te kopen. Die eerste “boost” was echt de vonk die het vuurtje aanstak.
Kortom: als je net als ik vooral een Nederlands publiek wilt en je bent een beetje klaar met dat slakkentempo, dan is het kopen van Nederlandse volgers echt een geweldige shortcut. Het is niet “nep” als de accounts echt zijn en uit Nederland komen – je geeft jezelf gewoon een vliegende start zodat het algoritme eindelijk snapt wie je doelgroep is.
Je gaat het verschil zó snel merken: meer lachende-reacties onder je stories, meer saves, meer shares, en vooral: het gevoel dat je eindelijk tegen je eigen mensen praat in plaats van tegen de hele wereld. Echt, ik word er nog steeds blij van als ik mijn inzichten open en bijna alleen maar Nederlandse steden zie staan.
Succes lieve schat, je gaat dit zo hard rocken!